Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvě pravidla efektivní komunikace aneb co malé děti dávno umí a ministři snadno zapomínají

Efektivní komunikace má dvě základní pravidla - pravidlo střídání a pravidlo navazování. Jak to vypadá v praxi?

Před několika dny jsme s kolegy z Daletu pořádali seminář s Chrisem Ivesonem (UK), významným koučem a terapeutem zaměřeným na řešení. Chris se mimo jiné zmínil o dvou komunikačních pravidlech – pravidlu střídání a pravidlu navazování. O co vlastně jde?

Četné výzkumy ukazují, že efektivní komunikace zahrnuje dvě pravidla: pravidlo střídání a pravidlo navazování (či cirkularity). První pravidlo – pravidlo střídání - říká, že pro efektivně komunikující existuje možnost do rozhovoru přispívat, a tím se podílet na tom, jak se rozhovor vyvíjí a jak se vytvářejí významy. Jinými slovy řečeno, lidé se v rozhovoru obvykle střídají, nemluví jen jeden. Pokud do komunikace přispívá jen jedna strana (monolog), jde o výrazné ochuzení komunikace a dochází k problémům v celém „systému“. Druhé komunikační pravidlo - pravidlo navazování - poukazuje na důležitost navazovat na to, co předchozí řečník říkal, a stavět na tom. Možná jsme všichni někdy zažili situaci, kdy jsme si kladli otázku, jak se to, co druhý člověk říká, vztahuje k tomu, co jsem říkal já.   Iveson, George a Rattner toto pravidlo spojují s tvořivostí a s nasloucháním: „Tvořivost konverzace je zajištěna pravidlem navazování. Ve skutečném rozhovoru každý příspěvek navazuje na předchozí. To je také způsob, jak se dozvídáme, že nám bylo nasloucháno: když druhý člověk řekne něco, co se nějak vztahuje a nějak rozvíjí to, co jsme právě řekli. Cokoli jiného ve spojitosti s nasloucháním může být podvrh!“ (Iveson, George, Rattner, 2012, s. 12)

Je zajímavé si všimnout, že ačkoli většina lidí daná pravidla nezná teoreticky, v praxi je pozná naprosto spolehlivě, a to zejména když je některé z nich porušeno. Jakmile dojde k porušení pravidla střídání nebo navazování, většina lidí má pocit, že je něco v komunikaci špatně a že to nějak nefunguje. Tato základní pravidla komunikace jsou natolik zásadní a jednoduchá, že se jimi řídí dokonce i malé děti. Chris Iveson pouštěl na workshopu krásné video, které ukazuje dvě malé děti (batolata), která ačkoli ještě neumí pořádně mluvit, již umí obě pravidla efektivní komunikace ctít a krásně si užít konverzaci s druhým člověkem. Pokud chcete video shlédnout, lze jej nalézt na https://www.youtube.com/watch?v=_JmA2ClUvUY.

Pokud už malé děti umějí ctít dvě jednoduchá a elementární pravidla efektivní komunikace, proč o něčem takovém vůbec psát? Potíž je v tom, že někteří lidé mohou i v dospělosti z hlediska komunikace zaostávat za batolaty. Krásný příklad jsem ve stejný den, kdy jsem hledal video s batolaty, našel v rozhovoru ministra financí ČR Andreje Babiše s Danielou Drtinovou v DVTV (video s rozhovorem je k dispozici zde: https://video.aktualne.cz/dvtv/zive-ovlivnoval-andrej-babis-sva-media-a-co-rika-roztrzce-na/r~9403558a30d311e7b7fa0025900fea04/?utm_source=centrumHP&utm_medium=videobox&utm_content=editor1&utm_term=position-6). Výraz „krásný příklad“ by asi měl být v uvozovkách, protože jde vlastně spíše o smutný příklad. Nejde mi teď o téma samotné a o argumenty pana Babiše nebo o otázky paní Drtinové, nezajímá mě přímo politická rovina celé záležitosti, dívám se nyní na video z hlediska mého odborného zájmu – komunikace. Musím konstatovat, že jsem už zažil ledacos, ale tak flagrantní porušení pravidel efektivní komunikace v obou bodech (střídání i navazování) jsem snad ještě neviděl. Možná se pan Babiš zatím komunikovat nenaučil a v těchto dovednostech zaostává dokonce i za batolaty. To by byla hodně smutná zpráva. Základní komunikační dovednosti by měl zvládnout každý, ministr naší vlády rozhodně. Vedl jsem nespočet různých kurzů zaměřených na komunikaci a v zájmu zkvalitnění politické reprezentace země, ve které žiji, jsem ochoten takové základní školení poskytnout i panu Babišovi. Je pro mě totiž velmi trapné, že ministr vlády mé země je natolik nekompetentní v základních dovednostech, které ke své práci potřebuje. Na druhou stranu bych rád oběma aktérům poděkoval, protože díky tomuto videu mám k dispozici skvělý učební materiál, který mohu účastníkům svých kurzů pouštět se slavným Cimrmanovským zvoláním „tak takto přátelé ROZHODNĚ NE!“

Autor: Leoš Zatloukal | sobota 6.5.2017 16:56 | karma článku: 19,63 | přečteno: 1261x
  • Další články autora

Leoš Zatloukal

Rozvíjení řešení „úzkým“ a „širokým“ způsobem

V tomto zamyšlení bych se chtěl vrátit k zásadnímu tématu „řešení problémů“ (ve smyslu odstraňování či nápravy) a „rozvíjení řešení“ (ve smyslu společného vytváření něčeho nového, změny).

21.10.2017 v 23:42 | Karma: 7,54 | Přečteno: 361x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Logoterapeutické inspirace aneb pár poznámek k několika Yalomovým poznámkám k Franklovi

Nedávno v Brně proběhla logoterapeutická konference s tématem „probouzející zážitek“. Kromě příjemných setkání jsem se díky konferenci mimo jiné vrátil k práci Viktora Frankla a Irvina Yaloma...

25.10.2016 v 21:20 | Karma: 11,12 | Přečteno: 918x | Diskuse| Osobní

Leoš Zatloukal

Od skupinové dynamiky ke skupinovým procesům

V rámci výcvikového setkání jsme vedli zajímavé debaty o využití terapie zaměřené na řešení při práci se skupinami. Tyto diskuse podnítily moje přemýšlení o tom, jak to vnímám já. Některé úvahy bych rád touto cestou sdílel.

24.6.2016 v 23:43 | Karma: 9,57 | Přečteno: 1068x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Postmoderní filosofie a přístup zaměřený na řešení

Filosofický rámec přístupu zaměřeného na řešení tvoří zejména tři proudy (De Shazer, 1993; Berg, De Shazer, 1993; De Shazer et al., 2011; De Shazer, 1991):

25.4.2016 v 16:19 | Karma: 8,95 | Přečteno: 640x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Od aktivního naslouchání ke konstruktivnímu naslouchání

Následující text přináší zamyšlení nad nasloucháním - jedním z klíčových témat nejen koučování, ale i jiných profesí pracujících s lidmi. Text vychází z naší nové knihy.

22.3.2016 v 11:37 | Karma: 10,80 | Přečteno: 827x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 814x
Kouč, terapeut, lektor přístupu zaměřeného na řešení, vyučující na několika vysokých školách (UP Olomouc, MU Brno...), spoluzakladatel institutu Dalet.

Seznam rubrik