Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Postmoderní filosofie a přístup zaměřený na řešení

Filosofický rámec přístupu zaměřeného na řešení tvoří zejména tři proudy (De Shazer, 1993; Berg, De Shazer, 1993; De Shazer et al., 2011; De Shazer, 1991):

filosofie jazyka pozdního Wittgensteina, (radikální) konstruktivismus a sociální konstrukcionismus.

Tyto filosofické proudy hrály v rámci přístupu zaměřeného na řešení v různých etapách vývoje různou roli. Obecně je lze s určitým zjednodušením zařadit do „postmoderního myšlení“ (Zatloukal, 2007). Přesahuje možnosti tohoto textu podat podrobný výklad „postmoderního myšlení“. Bylo by to i zbytečné, protože existuje mnoho literatury k tématu dostupné v češtině (např. Grenz, 1997; Anderson, 2009; De Shazer et al., 2011; Freedman, Combs, 2009; Von Schlippe, Schweitzer, 2006; Lyotard, 1993). Nastíníme zde tedy jen několik poznámek.

Lyotard spatřuje podstatu postmoderního myšlení v „nedůvěřivosti vůči metanarativním příběhům“ (Lyotard, 1993). Postmoderní epistemologie vlastně radikálně zpochybňuje možnosti objektivního poznávání skutečnosti. Nedůvěřuje příběhům, které chtějí aspirovat na něco víc než na to, že jsou příběhy – na objektivní platnost[1].

Tato nedůvěra a skepse k možnostem člověka poznávat objektivní skutečnost má své pevné místo v dějinách filosofického zkoumání už od raných dob předsokratických a významně se projevuje u Berkeleye, Huma a především u Kanta. Zatímco „objektivisté“ věří, že někde „za“ věcmi existuje nějaká objektivní pravda, kterou pozvolna odhalujeme, „postmodernisté“ jsou přesvědčeni o tom, že realitu aktivně (spolu)vytváříme – konstruujeme (Grenz, 1997). Jazyk není jen médiem, kterým by se poukazovalo na nějakou „vně“ existující skutečnost, ale je nástrojem, jímž a v němž je realita vytvářena (Freedman, Combs, 2009). Postmoderní myslitelé však – jak se někdy mylně traduje – nepopírají možnost ontologického světa, jen tvrdí, že tento ontologický svět, ať už existuje nebo nikoli, nemůžeme objektivně poznat (Grenz, 1997; Rorty, 2012). Kybernetik Heinz von Foerster (1984)  uvádí, že „objektivita je jen iluzí pozorovatele, že pozorování může být učiněno bez něj.“ K objektivnímu poznání ontologického světa nemáme přístup, protože naše poznání není pouhé zrcadlení skutečnosti, ale je vždy interpretací a vytvářením vlastního porozumění (Watzlawick, 1998). Tento tvořivý poznávací proces se navíc odehrává v konverzacích s druhými (důraz na společné vytváření v konverzacích odlišuje sociální konstrukcionismus od radikálního konstruktivismu – Anderson, 2009).

Postmoderní epistemologii lze shrnout ve čtyřech základních premisách (Freedman, Combs, 2009):

  • Reality jsou sociálně konstruované – Berger a Luckman ve své klasické práci (1999) výstižně popisují, jak se něco, co vzejde z konverzace a domlouvání postupem času stává součástí „vědění“ a institucionalizuje se; na druhou stranu lze zkoumat, jak určité reality vznikaly, jak byly konstruovány a tím je v jistém smyslu „dekonstruovat“ (Freedman, Combs, 2009); tento princip má praktický dopad v tom, že to co je vnímáno jako „skutečnost“ se ukazuje jako něco, co není „dáno“, ale je vytvářeno, a lze to tedy i přetvářet (a tedy měnit).
  • Reality se utvářejí používáním jazyka – způsob, jakým používáme jazyk, je z postmoderního pohledu nesmírně důležitý. Již Freud (1991, s. 16 – 17) výstižně tvrdil: „Slova byla původně kouzlem a ještě dnes si slovo zachovalo mnoho ze své dávné kouzelné síly. Slovy může jeden člověk druhého učinit blaženým, anebo ho vehnat v zoufalství, slovy přenáší učitel své vědomosti na žáky, slovy strhuje řečník shromážděné posluchače a usměrňuje jejich úsudky a rozhodnutí. Slova vyvolávají afekty a jsou všeobecně používaným prostředkem k vzájemnému ovlivňování lidí. Nebudeme proto pohlížet přezíravě na fakt, že psychoterapie pracuje slovy…“ Kouzelná moc slov je tím nejpádnějším argumentem na námitku „K čemu mi bude si o tom JEN povídat?“ Slovo JEN není totiž na místě, slova jsou velmi mocným prostředkem změny. V přístupu zaměřeném na řešení v praxi sledujeme zejména, zda naše společné používání slov a práce s jazykem přispívají spíše k utvrzování problému nebo k rozvíjení řešení.
  • Reality jsou organizovány a udržovány vyprávěním – kromě toho, že reality vznikají v rozhovorech, jsou dalšími rozhovory udržovány a měněny, každé nové „vyprávění“ přináší další možnosti a (třeba nepatrné) změny. Tento princip v praxi připomíná známé úsloví, že „jediné, co je konstantní, je změna“. Gergen rozlišuje tři typy vyprávění (in. De Shazer, 1991): 1. progresivní (potvrzující závěr, že lidé a situace se vyvíjejí směrem k jejich cílům); 2. stabilní (potvrzují závěr o neměnnosti situace) a 3. regresivní (potvrzující závěr o pohybu situace pryč od cílů). Z této perspektivy lze zkoumat i koučovací konzultace – jsou „vyprávěními“ o zlepšení, stagnaci nebo zhoršení?
  • Neexistují žádné základní neměnné pravdy – tento princip je obvykle nejtěžší pochopit, pokud je naše poznání konstrukcí spíše než zrcadlením objektivní reality, pak to, co máme k dispozici je přinejlepším naše interpretace skutečnosti (Freedman, Combs, 2009). To nás nezbavuje odpovědnosti za způsob, jak skutečnost interpretujeme. Také to však klade velké nároky na respekt k jiným interpretacím – pokud nemáme „monopol na pravdu“, pak je třeba i jiné pohledy uznat a respektovat (což není totéž, jako s nimi souhlasit). Zároveň díky tomu vzrůstá význam „lokálního (místního) vědění“ (Anderson, 2009; Walter, Peller, 2000), které na „mikroúrovni“ spoluvytváříme v konverzacích: „Místo toho, abychom měli vědění, které je univerzální a objektivní, máme coby postmodernicté za to, že máme k dispozici vyprávění a diskurzy, které jsou tvarovány naší zkušeností, historií a kulturou. Vědění je vnímáno nikoli jako stálé („eternal“), ale jako lokální a pragmatické, ve smyslu pro současný okamžik nejlepšího řešení problému, který byl vytvořen historicky koordinovanými porozuměními a zájmy.“ (Walter, Peller, 2000) Takovým prostředím par excellence pro cílené společné přetváření „lokálního vědění“ může být koučovací rozhovor.

 

 

Pro přehledné srovnání konstruktivistického a objektivistického pojetí předkládáme také následující tabulku (Neimeyer, 1995):

 

PředpokladPřístup
ObjektivistickýKonstruktivistický

 

Tyto teoretické epistemologické diskuse o povaze poznání zní možná poněkud abstraktně, ale mají zásadní praktické dopady. Zejména se promítají do našeho důrazu na neexpertnost a zvědavost, společné vytváření a reflektování.

 

Literatura je k dispozici u autora.

[1] Objektivní skutečnost je v objektivistickém pojetí prezentována jako něco za všech okolností platného, existujícího „nad“ příběhem nebo „mimo“ příběh, něco, co jednoduše je, bez ohledu na to, kdo „vypráví“ o této zkušenosti. Proto Lyotard (1993) používá slovo „metanarativní“ (nad příběhem) pro vymezení postmoderního myšlení od objektivistického pohledu.

 

Autor: Leoš Zatloukal | pondělí 25.4.2016 16:19 | karma článku: 8,95 | přečteno: 640x
  • Další články autora

Leoš Zatloukal

Rozvíjení řešení „úzkým“ a „širokým“ způsobem

V tomto zamyšlení bych se chtěl vrátit k zásadnímu tématu „řešení problémů“ (ve smyslu odstraňování či nápravy) a „rozvíjení řešení“ (ve smyslu společného vytváření něčeho nového, změny).

21.10.2017 v 23:42 | Karma: 7,54 | Přečteno: 361x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Dvě pravidla efektivní komunikace aneb co malé děti dávno umí a ministři snadno zapomínají

Efektivní komunikace má dvě základní pravidla - pravidlo střídání a pravidlo navazování. Jak to vypadá v praxi?

6.5.2017 v 16:56 | Karma: 19,63 | Přečteno: 1261x | Diskuse| Ekonomika

Leoš Zatloukal

Logoterapeutické inspirace aneb pár poznámek k několika Yalomovým poznámkám k Franklovi

Nedávno v Brně proběhla logoterapeutická konference s tématem „probouzející zážitek“. Kromě příjemných setkání jsem se díky konferenci mimo jiné vrátil k práci Viktora Frankla a Irvina Yaloma...

25.10.2016 v 21:20 | Karma: 11,12 | Přečteno: 918x | Diskuse| Osobní

Leoš Zatloukal

Od skupinové dynamiky ke skupinovým procesům

V rámci výcvikového setkání jsme vedli zajímavé debaty o využití terapie zaměřené na řešení při práci se skupinami. Tyto diskuse podnítily moje přemýšlení o tom, jak to vnímám já. Některé úvahy bych rád touto cestou sdílel.

24.6.2016 v 23:43 | Karma: 9,57 | Přečteno: 1068x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Od aktivního naslouchání ke konstruktivnímu naslouchání

Následující text přináší zamyšlení nad nasloucháním - jedním z klíčových témat nejen koučování, ale i jiných profesí pracujících s lidmi. Text vychází z naší nové knihy.

22.3.2016 v 11:37 | Karma: 10,80 | Přečteno: 827x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení

5. května 2024  11:22,  aktualizováno  20:49

Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...

Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD

5. května 2024  20:15

Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...

Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov

5. května 2024

Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 814x
Kouč, terapeut, lektor přístupu zaměřeného na řešení, vyučující na několika vysokých školách (UP Olomouc, MU Brno...), spoluzakladatel institutu Dalet.

Seznam rubrik