Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dvě pravidla efektivní komunikace aneb co malé děti dávno umí a ministři snadno zapomínají

Efektivní komunikace má dvě základní pravidla - pravidlo střídání a pravidlo navazování. Jak to vypadá v praxi?

Před několika dny jsme s kolegy z Daletu pořádali seminář s Chrisem Ivesonem (UK), významným koučem a terapeutem zaměřeným na řešení. Chris se mimo jiné zmínil o dvou komunikačních pravidlech – pravidlu střídání a pravidlu navazování. O co vlastně jde?

Četné výzkumy ukazují, že efektivní komunikace zahrnuje dvě pravidla: pravidlo střídání a pravidlo navazování (či cirkularity). První pravidlo – pravidlo střídání - říká, že pro efektivně komunikující existuje možnost do rozhovoru přispívat, a tím se podílet na tom, jak se rozhovor vyvíjí a jak se vytvářejí významy. Jinými slovy řečeno, lidé se v rozhovoru obvykle střídají, nemluví jen jeden. Pokud do komunikace přispívá jen jedna strana (monolog), jde o výrazné ochuzení komunikace a dochází k problémům v celém „systému“. Druhé komunikační pravidlo - pravidlo navazování - poukazuje na důležitost navazovat na to, co předchozí řečník říkal, a stavět na tom. Možná jsme všichni někdy zažili situaci, kdy jsme si kladli otázku, jak se to, co druhý člověk říká, vztahuje k tomu, co jsem říkal já.   Iveson, George a Rattner toto pravidlo spojují s tvořivostí a s nasloucháním: „Tvořivost konverzace je zajištěna pravidlem navazování. Ve skutečném rozhovoru každý příspěvek navazuje na předchozí. To je také způsob, jak se dozvídáme, že nám bylo nasloucháno: když druhý člověk řekne něco, co se nějak vztahuje a nějak rozvíjí to, co jsme právě řekli. Cokoli jiného ve spojitosti s nasloucháním může být podvrh!“ (Iveson, George, Rattner, 2012, s. 12)

Je zajímavé si všimnout, že ačkoli většina lidí daná pravidla nezná teoreticky, v praxi je pozná naprosto spolehlivě, a to zejména když je některé z nich porušeno. Jakmile dojde k porušení pravidla střídání nebo navazování, většina lidí má pocit, že je něco v komunikaci špatně a že to nějak nefunguje. Tato základní pravidla komunikace jsou natolik zásadní a jednoduchá, že se jimi řídí dokonce i malé děti. Chris Iveson pouštěl na workshopu krásné video, které ukazuje dvě malé děti (batolata), která ačkoli ještě neumí pořádně mluvit, již umí obě pravidla efektivní komunikace ctít a krásně si užít konverzaci s druhým člověkem. Pokud chcete video shlédnout, lze jej nalézt na https://www.youtube.com/watch?v=_JmA2ClUvUY.

Pokud už malé děti umějí ctít dvě jednoduchá a elementární pravidla efektivní komunikace, proč o něčem takovém vůbec psát? Potíž je v tom, že někteří lidé mohou i v dospělosti z hlediska komunikace zaostávat za batolaty. Krásný příklad jsem ve stejný den, kdy jsem hledal video s batolaty, našel v rozhovoru ministra financí ČR Andreje Babiše s Danielou Drtinovou v DVTV (video s rozhovorem je k dispozici zde: https://video.aktualne.cz/dvtv/zive-ovlivnoval-andrej-babis-sva-media-a-co-rika-roztrzce-na/r~9403558a30d311e7b7fa0025900fea04/?utm_source=centrumHP&utm_medium=videobox&utm_content=editor1&utm_term=position-6). Výraz „krásný příklad“ by asi měl být v uvozovkách, protože jde vlastně spíše o smutný příklad. Nejde mi teď o téma samotné a o argumenty pana Babiše nebo o otázky paní Drtinové, nezajímá mě přímo politická rovina celé záležitosti, dívám se nyní na video z hlediska mého odborného zájmu – komunikace. Musím konstatovat, že jsem už zažil ledacos, ale tak flagrantní porušení pravidel efektivní komunikace v obou bodech (střídání i navazování) jsem snad ještě neviděl. Možná se pan Babiš zatím komunikovat nenaučil a v těchto dovednostech zaostává dokonce i za batolaty. To by byla hodně smutná zpráva. Základní komunikační dovednosti by měl zvládnout každý, ministr naší vlády rozhodně. Vedl jsem nespočet různých kurzů zaměřených na komunikaci a v zájmu zkvalitnění politické reprezentace země, ve které žiji, jsem ochoten takové základní školení poskytnout i panu Babišovi. Je pro mě totiž velmi trapné, že ministr vlády mé země je natolik nekompetentní v základních dovednostech, které ke své práci potřebuje. Na druhou stranu bych rád oběma aktérům poděkoval, protože díky tomuto videu mám k dispozici skvělý učební materiál, který mohu účastníkům svých kurzů pouštět se slavným Cimrmanovským zvoláním „tak takto přátelé ROZHODNĚ NE!“

Autor: Leoš Zatloukal | sobota 6.5.2017 16:56 | karma článku: 19,63 | přečteno: 1261x
  • Další články autora

Leoš Zatloukal

Rozvíjení řešení „úzkým“ a „širokým“ způsobem

V tomto zamyšlení bych se chtěl vrátit k zásadnímu tématu „řešení problémů“ (ve smyslu odstraňování či nápravy) a „rozvíjení řešení“ (ve smyslu společného vytváření něčeho nového, změny).

21.10.2017 v 23:42 | Karma: 7,54 | Přečteno: 361x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Logoterapeutické inspirace aneb pár poznámek k několika Yalomovým poznámkám k Franklovi

Nedávno v Brně proběhla logoterapeutická konference s tématem „probouzející zážitek“. Kromě příjemných setkání jsem se díky konferenci mimo jiné vrátil k práci Viktora Frankla a Irvina Yaloma...

25.10.2016 v 21:20 | Karma: 11,12 | Přečteno: 917x | Diskuse| Osobní

Leoš Zatloukal

Od skupinové dynamiky ke skupinovým procesům

V rámci výcvikového setkání jsme vedli zajímavé debaty o využití terapie zaměřené na řešení při práci se skupinami. Tyto diskuse podnítily moje přemýšlení o tom, jak to vnímám já. Některé úvahy bych rád touto cestou sdílel.

24.6.2016 v 23:43 | Karma: 9,57 | Přečteno: 1068x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Postmoderní filosofie a přístup zaměřený na řešení

Filosofický rámec přístupu zaměřeného na řešení tvoří zejména tři proudy (De Shazer, 1993; Berg, De Shazer, 1993; De Shazer et al., 2011; De Shazer, 1991):

25.4.2016 v 16:19 | Karma: 8,95 | Přečteno: 639x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Od aktivního naslouchání ke konstruktivnímu naslouchání

Následující text přináší zamyšlení nad nasloucháním - jedním z klíčových témat nejen koučování, ale i jiných profesí pracujících s lidmi. Text vychází z naší nové knihy.

22.3.2016 v 11:37 | Karma: 10,80 | Přečteno: 826x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Inspirace růzností – ohlédnutí za workshopem věnovaným supervizi

Říká se „jak na nový rok, tak po celý rok“. Tak proč na nový rok nevydat nějaký ten blog? A protože nový rok bývá příležitostí k ohlédnutím se za zajímavými momenty uplynulého roku, ohlédnul bych se krátce za jednou loňskou akcí.

1.1.2016 v 13:31 | Karma: 9,20 | Přečteno: 278x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Čtvero duchů z Dickensovy Vánoční koledy a jejich terapeutické metody

Vánoční koleda je známý příběh z pera Charlese Dickense, dokonce byl i zfilmovaný, tak jen stručné připomenutí děje. Zatvrzelý lakomec Scrooge (Vydřigroš) je snad jediný člověk, který neslaví vánoce a posmívá se jim.

27.12.2015 v 19:41 | Karma: 10,36 | Přečteno: 326x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Témata k uzavření a témata k otevření

Letošní SF Summer Camp na Bunči přinesl mimo jiné i zajímavé debaty a reflexe rozdílností a styčných bodů různých přístupů.

16.8.2015 v 13:23 | Karma: 5,34 | Přečteno: 273x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Konec komplexů z komplexní medicíny?

Nedávno jsem měl příležitost se setkat s MUDr. Janem Hnízdilem, jednak na besedě a jednak při výzkumném rozhovoru druhý den. Jedna z inspirací, kterou jsem si odnesl, byl nový pohled na tzv. „komplexní medicínu“.

1.8.2015 v 17:39 | Karma: 8,35 | Přečteno: 596x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Čtyři dohody a přístup zaměřený na řešení

Před nějakou dobou jsem byl na představení Jaroslava Duška a jeho kolegů s názvem Čtyři dohody. Jde o představení na motivy stejnojmenné knihy od dona Miguela Ruize o moudrosti Toltéků.

17.6.2015 v 11:04 | Karma: 14,72 | Přečteno: 1159x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Kdo může dělat hypnózu a kdo hypnoterapii?

Hypnóza je jev, který stále vzbuzuje četná nedorozumění a spoustu emocí. Mnozí ji vnímají jako něco tajemného, magického nebo dokonce ďábelského. Přitom se jedná o poměrně běžný jev, který v mnoha ohledech pěkně ukazuje, jak funguje lidská psychika a nabízí také četné možnosti využití, zejména k léčebným účelům. O přiblížení, co je hypnóza, jsem se pokusil v jiném textu (viz. http://leoszatloukal.blog.idnes.cz/c/454638/co-je-a-co-neni-hypnoza.html). Nyní bych se rád zaměřil na to, kdo a za jakých podmínek může hypnózu provozovat. Na tuto otázku se lze dívat z několika úhlů pohledu.

21.3.2015 v 10:35 | Karma: 12,96 | Přečteno: 3179x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Co je (a co není) hypnóza?

Hypnóza je slovo, které budí silné emoce. Mnoho lidí hypnóza fascinuje. Kdekoli zmíním, že „dělám hypnózu“, ihned slyším žádost, abych „TO“ předvedl. Spousta lidí se – možná i díky různým efektním vystoupením v divadlech či v televizi – touží naučit ovlivňovat druhé lidí tak, aby dělali bizarní věci, plnili jejich přání či koupili jejich výrobky anebo chtějí umět „číst myšlenky“ druhých lidí a poznat, kdy lžou apod. Jiní lidé se hypnózy velmi bojí – obávají se, že by mohli být „pod vlivem hypnózy“ přinuceni udělat něco, čeho by po „probuzení“ litovali nebo že by mohli být nějak nevědomě ovlivněni či „naprogramováni“. Myslím, že fascinace stejně jako odmítání hypnózy jsou reakce zbytečně extrémní a mnohdy pramení jednoduše z neznalosti nebo nedorozumění o tom, co hypnóza je a k čemu je dobrá.

20.3.2015 v 18:44 | Karma: 11,39 | Přečteno: 948x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Jak učit koučování zaměřené na řešení?

Koučování je soubor specifických dovedností pro efektivní práci s lidmi. V současné době jde o módní trend, což je na jednu stranu dobře, protože se tento způsob práce šíří v organizacích a lidé z něj mohou mít užitek. Na druhou stranu se díky tomu spousta lidí z marketingových důvodů tváří, že dělá koučování, ačkoli se jedná o poradenství nebo jiné způsoby práce, čímž se vytvářejí zmatky a zklamání (podrobněji o koučování a „pseudokoučování“ viz. http://leoszatloukal.blog.idnes.cz/c/451357/manazerske-surfovani-na-vlnach-zmen-aneb-o-koucovani-v-manazerske-praxi.html). Hojně diskutovanou otázkou pak je vzdělávání koučů. Jakým způsobem zajistit, aby z koučovacích výcviků vyrůstali kvalitní profesionálové? Domnívám se, že sebelepší koučovací výcvik něco takového zajistit nedokáže, ale dobrý koučovací výcvik k tomu alespoň umí vytvořit vhodné podmínky. Řekl bych, že to vůbec není málo, naopak, myslím, že je to maximum, čeho mohou lektoři koučovacích výcviků dosáhnout. Profesionální kouč není podle mého názoru jen výsledkem práce lektorů, ale rodí se ve spolupráci mezi lektory a účastníky výcviků a obě strany za tento proces „rození“ profesionálního kouče nesou svůj díl odpovědnosti.

6.3.2015 v 13:14 | Karma: 7,36 | Přečteno: 565x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Manažerské surfování na vlnách změn aneb o koučování v manažerské praxi

Ačkoli sám se surfování aktivně nevěnuji, s oblibou pozoruji surfaře, jak brázdí vlny na svých útlých prknech. Možná je to i díky vzpomínkám na inspirativní workshopy, kterých jsem se zúčastnil a které vedli Peter Szabó a Kati Hankovzski. Tito naši kolegové ze švýcarského koučovacícho institutu SolutionSurfers s oblibou během svých workshopů pouštějí na pozadí videa se surfaři na vlnách a pracují často s touto metaforou. V tomto textu bych se rád nejprve (metaforicky řečeno) rozhlédl po moři kde se manažeři pohybují a pak bych se věnoval způsobům, jak moře brázdit.

27.2.2015 v 18:38 | Karma: 8,02 | Přečteno: 389x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Koučovat SF nebo ICF? Dvě cesty k profesionalnímu koučování

Na konferenci SOL World CEE v Budapešti věnované koučování zaměřenému na řešení (zkr. SF, z anglického „solution-focused“) jsem navštívil workshop s Dr. Kirsten Dierolf, významnou představitelkou SF koučování, autorkou několika knih a spolueditorkou časopisu InterAction zaměřeného na SF práci v organizacích. Kirsten se právě připravuje na zkoušky MCC (Master Certified Coach) při ICF (Mezinárodní federace koučů) a nabídla provokativní téma: Dvě živé koučovací konzultace, jednu vedenou SF přístupem a jednu vedenou podle požadavků (kompetencí) ICF pro stupeň MCC s tím, že budeme zkoumat rozdíly.

7.2.2015 v 20:12 | Karma: 7,03 | Přečteno: 457x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Respekt k respektu

Mezi svátky jsem se podíval na debatu (kulatý stůl), která proběhla na TV Noe těsně před vánocemi a která byla věnovaná tématu "úcta a ohleduplnost" (debatu lze najít v archivu TV Noe). Přiznávám, že hlavní důvod, proč jsem se na debatu díval, byl, že se jí účastnil také kolega z Daletu Danek Žákovský.

3.2.2015 v 21:29 | Karma: 7,62 | Přečteno: 619x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 814x
Kouč, terapeut, lektor přístupu zaměřeného na řešení, vyučující na několika vysokých školách (UP Olomouc, MU Brno...), spoluzakladatel institutu Dalet.

Seznam rubrik