Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Od skupinové dynamiky ke skupinovým procesům

V rámci výcvikového setkání jsme vedli zajímavé debaty o využití terapie zaměřené na řešení při práci se skupinami. Tyto diskuse podnítily moje přemýšlení o tom, jak to vnímám já. Některé úvahy bych rád touto cestou sdílel.

(Rád bych tímto poděkoval kolegyním a kolegům ze skupiny, která mimochodem rozhodně nepostrádá dynamiku, a kteří mi pomohli o věcech hlouběji přemýšlet a v mnoha ohledech mě inspirovali při psaní toho textu.)

 

Skupinová dynamika

Skupinová dynamika patří k pojmům, které jsem postupně vyřadil ze svého slovníku. Jednak jde z mého pohledu o pojem často nadužívaný, takže nakonec zahrnuje skoro všechno. Nejčastější definice uvádí, že „skupinová dynamika je vše, co se ve skupině děje“ (Trpišovská, Vacinová, 2007). Někdy je doplněno, že jde o procesy, vztahy a změny ve skupině (Wikipedie), popřípadě o povahu skupin, zákonitosti jejich vývoje, jejich vzájemné vztahy s jednotlivci, ostatními skupinami a širšími institucemi (Cartwight, Zander in. Nakonečný, 2004). Kratochvíl ve své knize o skupinové psychoterapii definuje skupinovou dynamiku jako „souhrn skupinového dění a interakcí“ (Kratochvíl, 2005, s. 15).

Kromě toho, že pojem skupinová dynamika může vlastně zahrnovat úplně všechno, co se ve skupině děje, a je tedy velmi široký, určitou potíž pro mě představují i asociace, které vzbuzuje. Na jedné straně dynamika odkazuje na pohyb a změnu a tím zdůrazňuje něco pro mě velmi důležitého – skupina není nějaká mrtvá strnulá struktura, ale živý a pulzující fenomén. Na druhé straně má slovo „dynamický“ – alespoň v terapeutických kruzích – konotaci „dynamických“ či „hlubinných“ přístupů. Již Freud mluví o dynamice a různých protichůdných silách v psychice člověka. Dynamičnost poukazuje na protichůdné tendence osobnosti a jejího vývoje a na nevědomou povahu mnoha procesů. V rámci dynamických přístupů je skupina vnímána analogicky – jako organismus, v němž se odehrává mnoho převážně nevědomých procesů. Tuto analogii podporují i oblasti skupinové dynamiky popsané v psychoterapeutické literatuře. Například Kratochvíl (2005) uvádí mezi prvky skupinové dynamiky mimo jiné projekce minulých interakcí a vztahů do aktuálních interakcí ve skupině (může být analogie projekce popsané jako obranný mechanismus v psychoanalýze, i když významově je spíše blízké analýze interakčních vzorců z interpersonálních směrů), vytváření podskupin (lze vnímat jako analogii Jungovského vytváření komplexů), tenze (lze vnímat jako analogii intrapersonálního konfliktu popsaného Freudem) apod. Proti analogiím tohoto typu nic nenamítám v tom smyslu, že nám mohou pomoci uchopit nějaký jev na základě určité podobnosti (proto se věda analogiemi hemží). Jen se domnívám, že tato analogie – dynamika skupiny je (v něčem) jako intrapsychická dynamika – si nezaslouží privilegované postavení a že by v názvu dějů ve skupině na ni nemusel nutně být odkaz. Osobně preferuji dívat se na skupinu raději optikou teorie systémů, ale netrvám na tom, že od nynějška budeme místo „skupinová dynamika“ procesy ve skupině označovat jako „skupinová kybernetika“.

 

Skupinové procesy

Pokud odhlédneme od psychoterapeutické literatury, kde se patrně vlivem dynamických přístupů pojem „skupinové dynamiky“ velmi rozšířil, pak malými sociálními skupinami se z psychologického hlediska do hloubky zabývá sociální psychologie. V současné sociálně psychologické literatuře se až na výjimky (např. Trpišovská, Vacinová, 2007) o skupinové dynamice nehovoří. Ve starších publikacích býval používán častěji (Cartwight, Zander in. Nakonečný, 2004). V moderní sociálně psychologické literatuře se většinou místo pojmu skupinová dynamika používá pojem „skupinové procesy“ (Brown, 2006; Hogg, Tindale, 2001; Hayesová, 1998), popřípadě „chování ve skupinách“ (Taylor, Peplau, Sears, 2006) anebo se rovnou mluví o jednotlivých aspektech malých sociálních skupin, aniž by se označovaly souhrnným názvem (např. Výrost, Slaměník, 2008; Hewstone, Stroebe, 2006).

Ačkoli různí autoři v oblasti sociální psychologie pojednávají o skupinových procesech různě a řadí sem různé procesy, nejčastěji se uvádí (Hayesová, 1998; Taylor, Peplau, Sears, 2006; Hewstone, Stroebe, 2006; Brown, 2006; Hogg, Tindale, 2001; Kratochvíl, 2005; Zimbardo, 2014):

  • normy skupiny
  • role ve skupině
  • vliv skupiny na výkon jednotlivce
  • konformitu (vliv většiny) a inovaci (vliv menšiny)
  • poslušnost vůči autoritám
  • vůdcovství
  • vývoj skupiny
  • skupinovou soudržnost
  • interakce ve skupině
  • polarizace
  • skupinové myšlení
  • skupinové rozhodování

 

Sharry ve své respektované knize „Solution–Focused Groupwork“ (2001) uvádí tři prvky „skupinové dynamiky“ (nověji bychom řekli „skupinových procesů“), které z pohledu přístupu zaměřeného na řešení přispívají k dobrému fungování skupiny, a o něž by měl terapeut pracující se skupinou zejména pečovat:

  1. Zaměření na rozvíjení řešení („solution talk“) nikoli na utvrzování problémů („problém talk“) – centrálním zaměřením konverzací ve skupině by neměl být problém a věci související, ale řešení, tedy rozvíjení něčeho nového a žádoucího místo problému. Úkolem terapeuta je proces moderovat konstruktivním způsobem, oceňovat a posilovat příspěvky rozvíjející řešení a sám být vzorem pro sociální učení členů skupiny. Užitečnou pomocí mohou být i formální pravidla skupiny.
  2. Zaměření na vzájemné interakce mezi členy skupiny („group_centered interaction“), nikoli na interakce zprostředkovávané terapeutem, který je v centru dění („facilitator centered interaction“) – podpora vzájemné interakce členů skupiny podporuje důvěru, bezpečí, mění atmosféru skupiny a posiluje spolupráci. Užitečnou pomůckou mohu být otázky a postupy, které zapojují do interakce další členy skupiny a povzbuzování a kultivování konstruktivní zpětné vazby ve skupině.
  3. Zaměření na řešení klienta, nikoli na řešení nabízená terapeutem, skupinou nebo (skrytě) terapeutickým přístupem – ačkoli se ve skupině objevuje mnoho „psychoedukačního“ materiálu (zkušenosti dalších klientů, informace o medikaci, doporučení odborníků, použitý přístup, který implicitně skrývá i metodiku řešení psychických potíží – např. zaměření na zkoumání příčin problému, zaměření na behaviorální vzorce, zaměření na výjimky atd.), je třeba dbát o to, aby tyto podněty klientům sloužily k otevírání nových možností a inspiraci pro hledání vlastního řešení, ale aby se nestaly něčím, co je jediné správné a co klient musí dělat právě takto. Pomoci může zaměření na klientovy nápady a zkušenosti (např. výjimky) dříve, než se dá prostor dalším nápadům, kultivace nabízejícího „reflektujícího“ jazyka spíše než jasných a jednoznačných doporučení či instrukcí, a pečlivá reflexe s klientem z pozice užitečnosti a využitelnosti podnětů v jeho situaci.

 

 

Skupinové procesy a skupinová terapie zaměřená na řešení

Podle mého názoru je užitečné při skupinové terapii zaměřené na řešení vycházet z několika předpokladů:

  • ve skupině se určitě bude něco dít (nezůstane stejná, neměnná, bude mít nějakou dynamiku), ale nikdy nevíme, co to bude
  • to nás vede k myšlence, že je užitečné pečlivě sledovat změny a pokud možno je využít k terapeutickým cílům
  • sociálně psychologické výzkumy nám ukazují, co se pravděpodobně bude dít ve skupině za určitých podmínek – může být užitečné se podívat na to, zda jsme náhodou nevytvořili podmínky pro nějaký skupinový proces, které terapeutické práci skupiny škodí nebo ji narušuje (například jednoduše nastavit změnit proces interakcí ve skupině, aby se neudržovalo skupinové myšlení) nebo zda můžeme někde vytvořit prostor pro žádoucí skupinový proces (například povzbudit vzájemnou interakci mezi účastníky)
  • poznatky ze sociální psychologie lze využít jako modely pro reflexi – díky teorii jsme schopni „vidět“ popsané jevy v reálných interakcích skupiny a hledat možnosti, jak s nimi naložit
  • může být užitečné (ale také velmi těžké) poznatky o skupinových procesech znát, ale zároveň příliš neočekávat a nevyhlížet (hrozí tzv. „sebenaplňující se proroctví“ – a vzhledem k tomu, že se obvykle zaměřujeme na očekávání negativních skupinových procesů – například „vyhlížíme“ fázi bouření ve vývoji skupiny – sebenaplňující se proroctví nejsou příliš užitečná)
  • i bez hlubší znalosti skupinových procesů (či „skupinové dynamiky“) si lze v běžné praxi skupinové terapie zaměřené na řešení vystačit se třemi prvky popsanými Sharrym (viz. výše) a s pečlivým připojováním k jednotlivým členům skupiny.
  • vždycky bychom se měli zaměřovat na jedinečné (co se děje tady a teď s touto skupinou) spíše než na obecné (teorie o skupinových procesech), což je samo o sobě obecné doporučení, které lze v jedinečných situacích klidně porušit, bude-li to užitečnější.

 

 

Literatura:

Brown, C. Social psychology. London: Sage, 2006.

Hayesová, N. Základy sociální psychologie. 2. vyd. Praha: Portál, 2000.

Hewstone, M., Stroebe, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006.

Hogg, M. A., Tindale, R. S. Blackwell Handbook of Social Psychology: Group Processes. Malden: Blackwell publ., 2001.

Kratochvíl, S. Skupinová psychoterapie v praxi. 3. vyd. Praha: Galén, 2005.

Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2004.

Sharry, J. Solution-focused groupwork. 2nd ed. London: Sage publ., 2001.

Taylor, S. E., Peplau, L. A., Sears, D. O. Social psychology. 12th ed. New Yersey: Pearson Education, 2006.

Trpišovská, D., Vacínová, M. Sociální psychologie: Vybraná témata. Praha: UJAK, 2007.

Výrost, J., Slaměník, I. (eds.) Sociální psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2008.

Zimbardo, P. Luciferův efekt: Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Praha: Academia, 2014.

 

Autor: Leoš Zatloukal | pátek 24.6.2016 23:43 | karma článku: 9,57 | přečteno: 1068x
  • Další články autora

Leoš Zatloukal

Rozvíjení řešení „úzkým“ a „širokým“ způsobem

V tomto zamyšlení bych se chtěl vrátit k zásadnímu tématu „řešení problémů“ (ve smyslu odstraňování či nápravy) a „rozvíjení řešení“ (ve smyslu společného vytváření něčeho nového, změny).

21.10.2017 v 23:42 | Karma: 7,54 | Přečteno: 361x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Dvě pravidla efektivní komunikace aneb co malé děti dávno umí a ministři snadno zapomínají

Efektivní komunikace má dvě základní pravidla - pravidlo střídání a pravidlo navazování. Jak to vypadá v praxi?

6.5.2017 v 16:56 | Karma: 19,63 | Přečteno: 1261x | Diskuse| Ekonomika

Leoš Zatloukal

Logoterapeutické inspirace aneb pár poznámek k několika Yalomovým poznámkám k Franklovi

Nedávno v Brně proběhla logoterapeutická konference s tématem „probouzející zážitek“. Kromě příjemných setkání jsem se díky konferenci mimo jiné vrátil k práci Viktora Frankla a Irvina Yaloma...

25.10.2016 v 21:20 | Karma: 11,12 | Přečteno: 918x | Diskuse| Osobní

Leoš Zatloukal

Postmoderní filosofie a přístup zaměřený na řešení

Filosofický rámec přístupu zaměřeného na řešení tvoří zejména tři proudy (De Shazer, 1993; Berg, De Shazer, 1993; De Shazer et al., 2011; De Shazer, 1991):

25.4.2016 v 16:19 | Karma: 8,95 | Přečteno: 640x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Od aktivního naslouchání ke konstruktivnímu naslouchání

Následující text přináší zamyšlení nad nasloucháním - jedním z klíčových témat nejen koučování, ale i jiných profesí pracujících s lidmi. Text vychází z naší nové knihy.

22.3.2016 v 11:37 | Karma: 10,80 | Přečteno: 827x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 814x
Kouč, terapeut, lektor přístupu zaměřeného na řešení, vyučující na několika vysokých školách (UP Olomouc, MU Brno...), spoluzakladatel institutu Dalet.

Seznam rubrik