Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Postmoderní filosofie a přístup zaměřený na řešení

Filosofický rámec přístupu zaměřeného na řešení tvoří zejména tři proudy (De Shazer, 1993; Berg, De Shazer, 1993; De Shazer et al., 2011; De Shazer, 1991):

filosofie jazyka pozdního Wittgensteina, (radikální) konstruktivismus a sociální konstrukcionismus.

Tyto filosofické proudy hrály v rámci přístupu zaměřeného na řešení v různých etapách vývoje různou roli. Obecně je lze s určitým zjednodušením zařadit do „postmoderního myšlení“ (Zatloukal, 2007). Přesahuje možnosti tohoto textu podat podrobný výklad „postmoderního myšlení“. Bylo by to i zbytečné, protože existuje mnoho literatury k tématu dostupné v češtině (např. Grenz, 1997; Anderson, 2009; De Shazer et al., 2011; Freedman, Combs, 2009; Von Schlippe, Schweitzer, 2006; Lyotard, 1993). Nastíníme zde tedy jen několik poznámek.

Lyotard spatřuje podstatu postmoderního myšlení v „nedůvěřivosti vůči metanarativním příběhům“ (Lyotard, 1993). Postmoderní epistemologie vlastně radikálně zpochybňuje možnosti objektivního poznávání skutečnosti. Nedůvěřuje příběhům, které chtějí aspirovat na něco víc než na to, že jsou příběhy – na objektivní platnost[1].

Tato nedůvěra a skepse k možnostem člověka poznávat objektivní skutečnost má své pevné místo v dějinách filosofického zkoumání už od raných dob předsokratických a významně se projevuje u Berkeleye, Huma a především u Kanta. Zatímco „objektivisté“ věří, že někde „za“ věcmi existuje nějaká objektivní pravda, kterou pozvolna odhalujeme, „postmodernisté“ jsou přesvědčeni o tom, že realitu aktivně (spolu)vytváříme – konstruujeme (Grenz, 1997). Jazyk není jen médiem, kterým by se poukazovalo na nějakou „vně“ existující skutečnost, ale je nástrojem, jímž a v němž je realita vytvářena (Freedman, Combs, 2009). Postmoderní myslitelé však – jak se někdy mylně traduje – nepopírají možnost ontologického světa, jen tvrdí, že tento ontologický svět, ať už existuje nebo nikoli, nemůžeme objektivně poznat (Grenz, 1997; Rorty, 2012). Kybernetik Heinz von Foerster (1984)  uvádí, že „objektivita je jen iluzí pozorovatele, že pozorování může být učiněno bez něj.“ K objektivnímu poznání ontologického světa nemáme přístup, protože naše poznání není pouhé zrcadlení skutečnosti, ale je vždy interpretací a vytvářením vlastního porozumění (Watzlawick, 1998). Tento tvořivý poznávací proces se navíc odehrává v konverzacích s druhými (důraz na společné vytváření v konverzacích odlišuje sociální konstrukcionismus od radikálního konstruktivismu – Anderson, 2009).

Postmoderní epistemologii lze shrnout ve čtyřech základních premisách (Freedman, Combs, 2009):

  • Reality jsou sociálně konstruované – Berger a Luckman ve své klasické práci (1999) výstižně popisují, jak se něco, co vzejde z konverzace a domlouvání postupem času stává součástí „vědění“ a institucionalizuje se; na druhou stranu lze zkoumat, jak určité reality vznikaly, jak byly konstruovány a tím je v jistém smyslu „dekonstruovat“ (Freedman, Combs, 2009); tento princip má praktický dopad v tom, že to co je vnímáno jako „skutečnost“ se ukazuje jako něco, co není „dáno“, ale je vytvářeno, a lze to tedy i přetvářet (a tedy měnit).
  • Reality se utvářejí používáním jazyka – způsob, jakým používáme jazyk, je z postmoderního pohledu nesmírně důležitý. Již Freud (1991, s. 16 – 17) výstižně tvrdil: „Slova byla původně kouzlem a ještě dnes si slovo zachovalo mnoho ze své dávné kouzelné síly. Slovy může jeden člověk druhého učinit blaženým, anebo ho vehnat v zoufalství, slovy přenáší učitel své vědomosti na žáky, slovy strhuje řečník shromážděné posluchače a usměrňuje jejich úsudky a rozhodnutí. Slova vyvolávají afekty a jsou všeobecně používaným prostředkem k vzájemnému ovlivňování lidí. Nebudeme proto pohlížet přezíravě na fakt, že psychoterapie pracuje slovy…“ Kouzelná moc slov je tím nejpádnějším argumentem na námitku „K čemu mi bude si o tom JEN povídat?“ Slovo JEN není totiž na místě, slova jsou velmi mocným prostředkem změny. V přístupu zaměřeném na řešení v praxi sledujeme zejména, zda naše společné používání slov a práce s jazykem přispívají spíše k utvrzování problému nebo k rozvíjení řešení.
  • Reality jsou organizovány a udržovány vyprávěním – kromě toho, že reality vznikají v rozhovorech, jsou dalšími rozhovory udržovány a měněny, každé nové „vyprávění“ přináší další možnosti a (třeba nepatrné) změny. Tento princip v praxi připomíná známé úsloví, že „jediné, co je konstantní, je změna“. Gergen rozlišuje tři typy vyprávění (in. De Shazer, 1991): 1. progresivní (potvrzující závěr, že lidé a situace se vyvíjejí směrem k jejich cílům); 2. stabilní (potvrzují závěr o neměnnosti situace) a 3. regresivní (potvrzující závěr o pohybu situace pryč od cílů). Z této perspektivy lze zkoumat i koučovací konzultace – jsou „vyprávěními“ o zlepšení, stagnaci nebo zhoršení?
  • Neexistují žádné základní neměnné pravdy – tento princip je obvykle nejtěžší pochopit, pokud je naše poznání konstrukcí spíše než zrcadlením objektivní reality, pak to, co máme k dispozici je přinejlepším naše interpretace skutečnosti (Freedman, Combs, 2009). To nás nezbavuje odpovědnosti za způsob, jak skutečnost interpretujeme. Také to však klade velké nároky na respekt k jiným interpretacím – pokud nemáme „monopol na pravdu“, pak je třeba i jiné pohledy uznat a respektovat (což není totéž, jako s nimi souhlasit). Zároveň díky tomu vzrůstá význam „lokálního (místního) vědění“ (Anderson, 2009; Walter, Peller, 2000), které na „mikroúrovni“ spoluvytváříme v konverzacích: „Místo toho, abychom měli vědění, které je univerzální a objektivní, máme coby postmodernicté za to, že máme k dispozici vyprávění a diskurzy, které jsou tvarovány naší zkušeností, historií a kulturou. Vědění je vnímáno nikoli jako stálé („eternal“), ale jako lokální a pragmatické, ve smyslu pro současný okamžik nejlepšího řešení problému, který byl vytvořen historicky koordinovanými porozuměními a zájmy.“ (Walter, Peller, 2000) Takovým prostředím par excellence pro cílené společné přetváření „lokálního vědění“ může být koučovací rozhovor.

 

 

Pro přehledné srovnání konstruktivistického a objektivistického pojetí předkládáme také následující tabulku (Neimeyer, 1995):

 

PředpokladPřístup
ObjektivistickýKonstruktivistický

 

Tyto teoretické epistemologické diskuse o povaze poznání zní možná poněkud abstraktně, ale mají zásadní praktické dopady. Zejména se promítají do našeho důrazu na neexpertnost a zvědavost, společné vytváření a reflektování.

 

Literatura je k dispozici u autora.

[1] Objektivní skutečnost je v objektivistickém pojetí prezentována jako něco za všech okolností platného, existujícího „nad“ příběhem nebo „mimo“ příběh, něco, co jednoduše je, bez ohledu na to, kdo „vypráví“ o této zkušenosti. Proto Lyotard (1993) používá slovo „metanarativní“ (nad příběhem) pro vymezení postmoderního myšlení od objektivistického pohledu.

 

Autor: Leoš Zatloukal | pondělí 25.4.2016 16:19 | karma článku: 8,95 | přečteno: 640x
  • Další články autora

Leoš Zatloukal

Rozvíjení řešení „úzkým“ a „širokým“ způsobem

V tomto zamyšlení bych se chtěl vrátit k zásadnímu tématu „řešení problémů“ (ve smyslu odstraňování či nápravy) a „rozvíjení řešení“ (ve smyslu společného vytváření něčeho nového, změny).

21.10.2017 v 23:42 | Karma: 7,54 | Přečteno: 361x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Dvě pravidla efektivní komunikace aneb co malé děti dávno umí a ministři snadno zapomínají

Efektivní komunikace má dvě základní pravidla - pravidlo střídání a pravidlo navazování. Jak to vypadá v praxi?

6.5.2017 v 16:56 | Karma: 19,63 | Přečteno: 1261x | Diskuse| Ekonomika

Leoš Zatloukal

Logoterapeutické inspirace aneb pár poznámek k několika Yalomovým poznámkám k Franklovi

Nedávno v Brně proběhla logoterapeutická konference s tématem „probouzející zážitek“. Kromě příjemných setkání jsem se díky konferenci mimo jiné vrátil k práci Viktora Frankla a Irvina Yaloma...

25.10.2016 v 21:20 | Karma: 11,12 | Přečteno: 918x | Diskuse| Osobní

Leoš Zatloukal

Od skupinové dynamiky ke skupinovým procesům

V rámci výcvikového setkání jsme vedli zajímavé debaty o využití terapie zaměřené na řešení při práci se skupinami. Tyto diskuse podnítily moje přemýšlení o tom, jak to vnímám já. Některé úvahy bych rád touto cestou sdílel.

24.6.2016 v 23:43 | Karma: 9,57 | Přečteno: 1068x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Od aktivního naslouchání ke konstruktivnímu naslouchání

Následující text přináší zamyšlení nad nasloucháním - jedním z klíčových témat nejen koučování, ale i jiných profesí pracujících s lidmi. Text vychází z naší nové knihy.

22.3.2016 v 11:37 | Karma: 10,80 | Přečteno: 827x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 814x
Kouč, terapeut, lektor přístupu zaměřeného na řešení, vyučující na několika vysokých školách (UP Olomouc, MU Brno...), spoluzakladatel institutu Dalet.

Seznam rubrik