Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Témata k uzavření a témata k otevření

Letošní SF Summer Camp na Bunči přinesl mimo jiné i zajímavé debaty a reflexe rozdílností a styčných bodů různých přístupů.

Bylo to dané také tím, že pozvání přijali i kolegové, kteří s klienty pracují jiným způsobem než pomocí přístupu zaměřeného na řešení.

Takové debaty na jedné straně kladou velké požadavky na otevřenost, poctivé naslouchání a respekt k tomu, že druhý člověk může věci vidět naprosto jinak než já. Je to takový pěkný trénink toho našeho „postmoderního pluralismu“ ve vnímání skutečnosti (moje zkušenost ukazuje, že se to snáze říká než dělá v praxi). Na straně druhé mohou přinést velké obohacení, hlubší promýšlení toho, jak věcem rozumím. Jedno z témat, které se otevřelo, bylo téma otevírání a uzavírání témat v terapii.

 

Hlavně uzavřít problémy…

V přístupech, které pracují s klienty na řešení jejich problémů a často se k problémům vracejí, zkoumají jejich příčiny nebo udržující faktory a přes různé metody (např. imaginace, kresby, interpretace, dramatické přehrávání, popis a pozorování emocí, změny vzorců chování a myšlení apod.) se je snaží odstranit je velmi důležité témata uzavřít. Někdy se mluví o tom, že je třeba klienta „přimět“ či „nepustit“, protože se někdy může nevědomě dokončení a vyřešení dané věci bránit (tzv. odpor). V tomto kontextu je důraz na uzavření tématu nesmírně důležitý a pochopitelný. Nelze klienta nechat rozbitého. Je to trochu jako když se otevře při operaci dutina břišní, vyřízl se slepák, a pak by šel lékař na pivo a nechal pacienta nezašitého. I skvělý zákrok by přinesl poškození klienta. Celkově podle mého soudu důraz na uzavření tématu (pomyslné zašití rány) ukazuje, že si kolegové, kteří se při práci více zaměřují na problém, velmi dobře uvědomují, jak rizikovou činnost provádějí. Otevírat klientovy pomyslné rány, hledání příčin a jejich odstraňování, to vše jsou činnosti velmi riskantní a mohou vést k poškození klienta (tzv. „iatrogenní poškození“, tedy poškození v důsledku léčby). Praotec lékařské vědy Hypokrates do přísahy lékařů vtělil slib, že nebudou škodit pacientům. Myslím, že nepodezíral lékaře, že by chtěli lidem záměrně ubližovat (málokdo si volí tuto dráhu s cílem lidem škodit), ale že chtěl právě zdůraznit, že léčení může vést paradoxně ke zhoršení stavu pacienta, pokud lékař nepostupuje odborně, zodpovědně a flexibilně. Mnohokrát jsem na různých akcích byl svědkem „terapeutického“ působení, u kterého jsem si kladl otázku, zda spíše problémy klienta nezhoršilo. A mnohokrát se do mé terapeutické praxe dostali lidé, které někdo léčil způsobem, který jim „nesedl“ nebo jim dokonce ubližoval. A často prývě proto, že věci nějak zůstaly „nedotažené“, „otevřené“ a člověk měl co dělat, aby je pak NAVZDORY terapii zvládl vlastními silami. Proto se chci velmi přimluvit – když už chce někdo pracovat se zaměřením na řešení problémů, ať prosím problémová témata uzavírá a nenechá problémy rozvrtané a otevřené a tak zamořující život klienta.

 

… anebo rovnou otevřít zdroje k řešení

V terapii zaměřené na řešení máme tendenci proces změny vnímat zásadně odlišným způsobem. Místo řešení problémů – tedy jejich zkoumání, hledání příčin a odstraňování – rozvíjíme společně s klienty něco nového, řešení. Řešení není přímo spojené s problémem, je to něco nového, co pasuje do situace klienta a umožňuje mu „přerůst“ problémy a rozvinout se novým způsobem.

Pěkným příkladem je legenda o převorovi jednoho kláštera v horách, který byl tak zoufalý ze situace v klášteře, že se vydal poprosit o radu moudrého zenového mistra, který žil o samotě na vzdálené hoře. Když po mnohadenním putování dorazil k zenovému mistrovi, nalezl ho ponořeného v hluboké meditaci. Začal mu popisovat situaci v klášteře – mezi mnichy je spousta hádek a konfliktů, vytrácí se radost ze života, nerespektují se pravidla, nepřicházejí poutníci jako v dřívějších dobách ani mladí muži nežádají o vstup do kláštera, všichni jsou na sebe protivní, naštvaní, nespokojení… Zatímco vyprávěl a stěžoval si, mistr najednou otevřel oči, zadíval se na převora a řekl: „Všechny vaše trápení vycházejí z toho, že ve vašem klášteře mezi vámi žije skrytě Mesiáš, ale vy jste to nepoznali. Až ho naleznete, bude vše v pořádku.“ Poté opět zavřel oči a ponořil se do meditace, a i když ho převor zaplavil spoustou otázek („Kdo je to?“, „Jak ho mám poznat?“), už vůbec nereagoval. Zmatený převor se tedy vydal na cestu zpět do kláštera a celou dobu přemýšlel, kdo z bratří by mohl být mesiáš: „Možná bratr vrátný, ten je velice příjemný a laskavý… ale zase je poněkud intelektově zaostalý… ale když je Mesiáš mezi námi skrytý, tak třeba… anebo bratr, který má na starosti knihovnu?...“ Když dorazil do kláštera, svolal všechny mnichy a seznámil je s tím, co říkal svatý muž. Všichni byli zmatení, dívali se po sobě a i během dalších dní neustále sledovali, kdo by mohl být tím Mesiášem. Zajímavé je, že chování mezi bratry se změnilo, hádky zmizely („Přece se s ním nebudu hádat, co když je to zrovna On?“), objevilo se více úcty, vstřícnosti, dobré atmosféry, začali se objevovat poutníci a zanedlouho se klášter dočkal většího rozkvětu než kdykoli předtím.

 

Ve výše uvedeném příběhu je pěkně vidět, že nedošlo ani k prozkoumání problémů a jejich příčin, nevíme nic o dětství jednotlivých mnichů ani o jejich maladaptivních vzorcích chování či myšlení, o emocích spojených s životem v klášteře ani o smyslu jejich života, a přesto dochází k dramatické změně. Rozvíjí se totiž něco nového, díky čemu problémy ztrácejí na významu, „rozpouští se“ („dissolve“ – Harlene Anderson) nebo prostě „vyhladoví“, protože nejsou „živeny“ (energie je směřována do rozvíjení něčeho jiného).

V tomto kontextu se ukazuje jako velmi užitečné věci neuzavírat, ale naopak nechat otevřené a nechat působit to nové, co je založeno na novém směřování a zdrojích. V jistém smyslu to lze přirovnat k posthypnotické sugesci, která působí právě mimo terapii a aktivuje sebeúzdravné mechanismy. Anebo (na základě inspirace z diskusí) k akupunktuře, která prý stimuluje určité body a tím i určité orgány a tyto impulzy se doplňují, až se změna dostatečně rozvine. Anebo to lze přirovnat ke komplexní medicíně (viz. můj předchozí blog), kdy se nastartují změny životního stylu (strava, pohyb, vztahy s druhými, odpočinek atd.) a tyto změny bez ohledu na přesnou etiologii nemoci přinášejí změny ve zdravotním stavu pacienta. Proto bych chtěl skončit prosbou ke kolegům pracujícím spíše se zaměřením na řešení – když narazíte na zdroje klienta, o které by bylo možné „opřít“ žádoucí změny, neuzavírejte téma, ale naopak, otevřete je co nejvíce a nechte je působit v životě klienta, snažte se přitáhnout pozornost klienta k jejich zdroji a ke změnám, ke kterým vede. Kéž žádný zdroj, na který společně s klienty narazíte, nezůstane po skončení sezení uzavřený!

Autor: Leoš Zatloukal | neděle 16.8.2015 13:23 | karma článku: 5,34 | přečteno: 274x
  • Další články autora

Leoš Zatloukal

Rozvíjení řešení „úzkým“ a „širokým“ způsobem

V tomto zamyšlení bych se chtěl vrátit k zásadnímu tématu „řešení problémů“ (ve smyslu odstraňování či nápravy) a „rozvíjení řešení“ (ve smyslu společného vytváření něčeho nového, změny).

21.10.2017 v 23:42 | Karma: 7,54 | Přečteno: 361x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Dvě pravidla efektivní komunikace aneb co malé děti dávno umí a ministři snadno zapomínají

Efektivní komunikace má dvě základní pravidla - pravidlo střídání a pravidlo navazování. Jak to vypadá v praxi?

6.5.2017 v 16:56 | Karma: 19,63 | Přečteno: 1261x | Diskuse| Ekonomika

Leoš Zatloukal

Logoterapeutické inspirace aneb pár poznámek k několika Yalomovým poznámkám k Franklovi

Nedávno v Brně proběhla logoterapeutická konference s tématem „probouzející zážitek“. Kromě příjemných setkání jsem se díky konferenci mimo jiné vrátil k práci Viktora Frankla a Irvina Yaloma...

25.10.2016 v 21:20 | Karma: 11,12 | Přečteno: 917x | Diskuse| Osobní

Leoš Zatloukal

Od skupinové dynamiky ke skupinovým procesům

V rámci výcvikového setkání jsme vedli zajímavé debaty o využití terapie zaměřené na řešení při práci se skupinami. Tyto diskuse podnítily moje přemýšlení o tom, jak to vnímám já. Některé úvahy bych rád touto cestou sdílel.

24.6.2016 v 23:43 | Karma: 9,57 | Přečteno: 1068x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Postmoderní filosofie a přístup zaměřený na řešení

Filosofický rámec přístupu zaměřeného na řešení tvoří zejména tři proudy (De Shazer, 1993; Berg, De Shazer, 1993; De Shazer et al., 2011; De Shazer, 1991):

25.4.2016 v 16:19 | Karma: 8,95 | Přečteno: 639x | Diskuse| Společnost

Leoš Zatloukal

Od aktivního naslouchání ke konstruktivnímu naslouchání

Následující text přináší zamyšlení nad nasloucháním - jedním z klíčových témat nejen koučování, ale i jiných profesí pracujících s lidmi. Text vychází z naší nové knihy.

22.3.2016 v 11:37 | Karma: 10,80 | Přečteno: 826x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Inspirace růzností – ohlédnutí za workshopem věnovaným supervizi

Říká se „jak na nový rok, tak po celý rok“. Tak proč na nový rok nevydat nějaký ten blog? A protože nový rok bývá příležitostí k ohlédnutím se za zajímavými momenty uplynulého roku, ohlédnul bych se krátce za jednou loňskou akcí.

1.1.2016 v 13:31 | Karma: 9,20 | Přečteno: 278x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Čtvero duchů z Dickensovy Vánoční koledy a jejich terapeutické metody

Vánoční koleda je známý příběh z pera Charlese Dickense, dokonce byl i zfilmovaný, tak jen stručné připomenutí děje. Zatvrzelý lakomec Scrooge (Vydřigroš) je snad jediný člověk, který neslaví vánoce a posmívá se jim.

27.12.2015 v 19:41 | Karma: 10,36 | Přečteno: 326x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Konec komplexů z komplexní medicíny?

Nedávno jsem měl příležitost se setkat s MUDr. Janem Hnízdilem, jednak na besedě a jednak při výzkumném rozhovoru druhý den. Jedna z inspirací, kterou jsem si odnesl, byl nový pohled na tzv. „komplexní medicínu“.

1.8.2015 v 17:39 | Karma: 8,35 | Přečteno: 596x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Čtyři dohody a přístup zaměřený na řešení

Před nějakou dobou jsem byl na představení Jaroslava Duška a jeho kolegů s názvem Čtyři dohody. Jde o představení na motivy stejnojmenné knihy od dona Miguela Ruize o moudrosti Toltéků.

17.6.2015 v 11:04 | Karma: 14,72 | Přečteno: 1160x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Kdo může dělat hypnózu a kdo hypnoterapii?

Hypnóza je jev, který stále vzbuzuje četná nedorozumění a spoustu emocí. Mnozí ji vnímají jako něco tajemného, magického nebo dokonce ďábelského. Přitom se jedná o poměrně běžný jev, který v mnoha ohledech pěkně ukazuje, jak funguje lidská psychika a nabízí také četné možnosti využití, zejména k léčebným účelům. O přiblížení, co je hypnóza, jsem se pokusil v jiném textu (viz. http://leoszatloukal.blog.idnes.cz/c/454638/co-je-a-co-neni-hypnoza.html). Nyní bych se rád zaměřil na to, kdo a za jakých podmínek může hypnózu provozovat. Na tuto otázku se lze dívat z několika úhlů pohledu.

21.3.2015 v 10:35 | Karma: 12,96 | Přečteno: 3186x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Co je (a co není) hypnóza?

Hypnóza je slovo, které budí silné emoce. Mnoho lidí hypnóza fascinuje. Kdekoli zmíním, že „dělám hypnózu“, ihned slyším žádost, abych „TO“ předvedl. Spousta lidí se – možná i díky různým efektním vystoupením v divadlech či v televizi – touží naučit ovlivňovat druhé lidí tak, aby dělali bizarní věci, plnili jejich přání či koupili jejich výrobky anebo chtějí umět „číst myšlenky“ druhých lidí a poznat, kdy lžou apod. Jiní lidé se hypnózy velmi bojí – obávají se, že by mohli být „pod vlivem hypnózy“ přinuceni udělat něco, čeho by po „probuzení“ litovali nebo že by mohli být nějak nevědomě ovlivněni či „naprogramováni“. Myslím, že fascinace stejně jako odmítání hypnózy jsou reakce zbytečně extrémní a mnohdy pramení jednoduše z neznalosti nebo nedorozumění o tom, co hypnóza je a k čemu je dobrá.

20.3.2015 v 18:44 | Karma: 11,39 | Přečteno: 948x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Jak učit koučování zaměřené na řešení?

Koučování je soubor specifických dovedností pro efektivní práci s lidmi. V současné době jde o módní trend, což je na jednu stranu dobře, protože se tento způsob práce šíří v organizacích a lidé z něj mohou mít užitek. Na druhou stranu se díky tomu spousta lidí z marketingových důvodů tváří, že dělá koučování, ačkoli se jedná o poradenství nebo jiné způsoby práce, čímž se vytvářejí zmatky a zklamání (podrobněji o koučování a „pseudokoučování“ viz. http://leoszatloukal.blog.idnes.cz/c/451357/manazerske-surfovani-na-vlnach-zmen-aneb-o-koucovani-v-manazerske-praxi.html). Hojně diskutovanou otázkou pak je vzdělávání koučů. Jakým způsobem zajistit, aby z koučovacích výcviků vyrůstali kvalitní profesionálové? Domnívám se, že sebelepší koučovací výcvik něco takového zajistit nedokáže, ale dobrý koučovací výcvik k tomu alespoň umí vytvořit vhodné podmínky. Řekl bych, že to vůbec není málo, naopak, myslím, že je to maximum, čeho mohou lektoři koučovacích výcviků dosáhnout. Profesionální kouč není podle mého názoru jen výsledkem práce lektorů, ale rodí se ve spolupráci mezi lektory a účastníky výcviků a obě strany za tento proces „rození“ profesionálního kouče nesou svůj díl odpovědnosti.

6.3.2015 v 13:14 | Karma: 7,36 | Přečteno: 565x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Manažerské surfování na vlnách změn aneb o koučování v manažerské praxi

Ačkoli sám se surfování aktivně nevěnuji, s oblibou pozoruji surfaře, jak brázdí vlny na svých útlých prknech. Možná je to i díky vzpomínkám na inspirativní workshopy, kterých jsem se zúčastnil a které vedli Peter Szabó a Kati Hankovzski. Tito naši kolegové ze švýcarského koučovacícho institutu SolutionSurfers s oblibou během svých workshopů pouštějí na pozadí videa se surfaři na vlnách a pracují často s touto metaforou. V tomto textu bych se rád nejprve (metaforicky řečeno) rozhlédl po moři kde se manažeři pohybují a pak bych se věnoval způsobům, jak moře brázdit.

27.2.2015 v 18:38 | Karma: 8,02 | Přečteno: 389x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Koučovat SF nebo ICF? Dvě cesty k profesionalnímu koučování

Na konferenci SOL World CEE v Budapešti věnované koučování zaměřenému na řešení (zkr. SF, z anglického „solution-focused“) jsem navštívil workshop s Dr. Kirsten Dierolf, významnou představitelkou SF koučování, autorkou několika knih a spolueditorkou časopisu InterAction zaměřeného na SF práci v organizacích. Kirsten se právě připravuje na zkoušky MCC (Master Certified Coach) při ICF (Mezinárodní federace koučů) a nabídla provokativní téma: Dvě živé koučovací konzultace, jednu vedenou SF přístupem a jednu vedenou podle požadavků (kompetencí) ICF pro stupeň MCC s tím, že budeme zkoumat rozdíly.

7.2.2015 v 20:12 | Karma: 7,03 | Přečteno: 457x | Diskuse| Ostatní

Leoš Zatloukal

Respekt k respektu

Mezi svátky jsem se podíval na debatu (kulatý stůl), která proběhla na TV Noe těsně před vánocemi a která byla věnovaná tématu "úcta a ohleduplnost" (debatu lze najít v archivu TV Noe). Přiznávám, že hlavní důvod, proč jsem se na debatu díval, byl, že se jí účastnil také kolega z Daletu Danek Žákovský.

3.2.2015 v 21:29 | Karma: 7,62 | Přečteno: 619x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 814x
Kouč, terapeut, lektor přístupu zaměřeného na řešení, vyučující na několika vysokých školách (UP Olomouc, MU Brno...), spoluzakladatel institutu Dalet.

Seznam rubrik